Jak nie dać się nabić w butelkę przy sprowadzaniu aut z USA?

Samochody sprowadzane z USA mogą być tańsze od swoich europejskich odpowiedników nawet o 20-30 proc. Zwłaszcza jeśli zdecydujesz się na zakup auta uszkodzonego. Nawet po uiszczeniu wszystkich opłat i tak zarobisz. Tylko jak sprowadzić auto i uniknąć pułapek?

Przede wszystkim kontrola i dokładność na każdym etapie wyboru, zakupu i sprowadzania wybranego egzemplarza do kraju.

Wybór pojazdu

Jest wiele stron internetowych, na których można przebierać i wybierać samochody, zarówno nieuszkodzone, jak i powypadkowe. Można też poszukać ogłoszeń indywidualnych i dogadać się bezpośrednio ze sprzedawcą.

Najlepsza rada na tym etapie to po prostu: bądź ostrożny. Najlepiej skorzystaj z oferty sprawdzonego serwisu aukcyjnego, który ma nie tylko bogaty wybór samochodów, ale także renomę i doświadczenie. W takim przypadku szansa na bycie oszukanym jest ograniczona do minimum. Serwisy takie dbają o swoje dobre imię i przygotowują szerokie opisy okraszone licznymi zdjęciami, które nie pozostawiają pola na domysły.

Sprawdzanie dokumentów

Jednym z ważniejszych (jeśli nie najważniejszym!) dokumentem jest TITLE, czyli coś na kształt aktu własności. To tam opisany jest dokładny stan auta i to ten dokument trzeba sprawdzić. Jeśli bowiem w TITLE będzie napisane np. „Certificate of destruction” (auto całkowicie zniszczone), „Parts only” (auto tylko na części) czy „Non-repairable” (auto nienadające się do naprawy bądź odbudowy) nie ma szans na rejestrację pojazdu w Polsce. To pieniądze wyrzucone w błoto.

Co ciekawe, auta uszkodzone sprzedawana na aukcjach w USA mają częściowo ukryty numer VIN. Jest on ujawniany dopiero po wygraniu aukcji. Nie dotyczy to sprzedaży aut nowych lub nieuszkodzonych.

Dobrze jest wykupić raport z serwisu AutoCheck, dostarczającego usługi sprawdzenia historii pojazdu. Raport zbiera informacje z kilkudziesięciu tysięcy zaufanych źródeł, włącznie z Urzędami Komunikacji z USA i Kanady, ubezpieczycielami, policją, stacjami kontroli pojazdów i nie tylko. Na podstawie numeru VIN można poznać podstawowe dane pojazdu, liczbę właścicieli, odczyty przebiegów, historię wypadków, informacje o zniszczeniach wywołanych siłami natury, o zgłoszonych usterkach i dużo więcej.

Transport

Kolejnym etapem są formalności związane z transportem samochodu do Polski. Należy zadbać o odpowiednią firmę transportową tak, aby kupiony pojazd nie został w trakcie uszkodzony.

Auta najczęściej trafiają do portów w Nowym Yorku, Chicago czy Los Angeles, gdzie w kontenerze płyną do Europy. Kupujący otrzymuje numer kontenera, aby samodzielnie móc monitorować, na jakim etapie transportu pojazd się znajduje.

Nie warto wybierać najtańszych ofert transportu, ponieważ wielokrotnie zdarzały się sytuacje, kiedy auto do portu docelowego docierało uszkodzone, a ubezpieczenie nie obejmowało napraw transportowych. Aby nie dać się oszukać i stracić, konieczne jest dokładne przeczytanie całej umowy z przewoźnikiem.

Formalności na miejscu

Po odebraniu samochodu w Polsce zaczyna się etap załatwiania formalności: opłaty podatków, akcyzy, dostosowanie samochodu do polskich wymagań prawnych, rejestracja w urzędzie itd. Ważne są terminy, odpowiednie tłumaczenie dokumentów i dopilnowanie wszystkiego.

Warto odpowiednio wcześniej przygotować sobie listę ze sprawami do załatwienia, czasem na ich załatwienie oraz kosztem. Pozwoli to na sprawne ogarnięcie wszystkiego tak, aby później nie płacić kar za opóźnienia. A te mogą być dotkliwe.

Oczywiście możesz podjąć się tego zadania samodzielnie, ale lepiej skorzystać z pomocy specjalistów takich jak nasza firma. Mamy już na koncie setki sprowadzonych bezpiecznie pojazdów, a na dodatek oferujemy pomoc w załatwianiu wszelkich formalności.